یونیت دندانپزشکی در مطب

یونیت ابزاری مهم برای دندانپزشکان در مطب است.در این مقاله قصد داریم به بررسی اجزای مختلف این وسیله بپردازیم.

نکته مهم و حائذ اهمیت در رابطه با یونیت نحوه طراحی آن است. در تمامی مدل های  نحوه قرار گرفتن ابزارها متفاوت است و هر برندی سعی بر این دارد تا طراحی خود را ارگونومیک کند یعنی به گونه طراحی شود تا کارکردن با آن بسیار ساده باشد و کمترین میزان فشار و خستگی را به دندانپزشک وارد کند. در طراحی یونیت دندانپزشکی اجزای ان باید به گونه ای طراحی شده باشند که به راحتی بتوان تمامیه سطوح آن را با مواد ضدعفونی کننده تمییز کرد و قسمتی نباشد که قابل تمییز کردن نباشد.

بنابراین فقط نباید زیبایی ظاهری برای طراحان ملاک باشد و در وحله اول راحتی در ضدعفونی کردن سطوح  اهمیت دارد. برای مثال هندپیس ها باید کاملا قابل ضدعفونی کردن باشند و میکروموتوری که بر روی دستگاه قرار دارد باید توسط روکش های یکبار مصرف پوشیده شود تا بتوان انها را تعویض کرد و یا به گونه ای طراحی شده باشند که به آسانی بتوان آنها را ضدعفونی کرد.

در ادامه این مقاله به بررسی هریک از این اجزا می پردازیم.

  • توربین هوا: ابزاری است که برای برداشتن قسمتی از پوسیدگی دندان مورد استفاده قرار می گیرد.همان ابزاری که اغلب بیماران از صدای آن که همانند فرز است ترس رفتن به دندانپزشکی را دارند.دندانپزشکان برای نگهداری از توربین باید نکاتی را مورد توجه قرار دهند تا عمر دستگاهشان بیشتر شود: 1- میزان فشاری که به توربین وارد می کنید باید به همان میزان تعریف شده توسط کارخانه سازنده باشد.زیاد و یا کم بودن این میزان فشار باعث خرابی دستگاه می شود.2- روغنکاری دستگاه باید مرتب انجام شود تا دستگاه عملکرد بهتری داشته باشد این کار را از طریق سوراخ هایی که در انتهای توربین قرار دارد انجام می شود.3- نکته مهم و حائذ اهمیت دیگر قابل اتوکلاو بودن توربین است که توسط علامتی در انتهای ان نشان داده می شود و دندانپزشک با خیال راحت می تواند آن را داخل دستگاه اتوکلاو قرار دهد تا به طور کامل ضدعفونی شود
  • ایرموتور: ابزاری شبیه به توربین با دور چرخش پایین که توسط هوا به چرخش در می اید.
  • میکروموتور: ابزار چرخنده است که میزان دور چرخش آن بسیار پایین است. این دستگاه از نظر ظاهری با توربین متفاوت است و چرخش چپ و راست آن توسط پدال انجام می شودو ابزاری است که به خاطر کارکرد نرمی که دارد برای عمل های جراحی مورد استفاده دندانپزشک قرار می گیرد.
  • پوار: که نام دیگر آن سرنگ آب و هوا می باشد عمل آب سرد، آب گرم، هوای سرد، هوای گرم، اسپری سرد و اسپری گرم را برعهده دارد البته در مدل های مختلف یونیت دندانپزشکی عملکرد پوار متفاوت است مثلا در برندهای ایرانی فقط سه کار آب سرد، هوای سرد و اسپری سرد را انجام می دهد ولی در مدل های خارجی همه شش تا کاری را که در بالا ذکر شد انجام میدهند.

همه این 4 ابزاری که در بالا معرفی شدند به دو روش بر روی یونیت قرار داده می شوند یکی شیلنگ از بالا و دیگر شیلنگ از پایین است و دندانپزشک بسته به نوع راحتی که با هر یک از این دو مدل دارد آنرا تهیه می کند.

ابزارهایی که در بالا به معرفی آنها پرداختیم جزو تجهیزات چرخشی در یونیت دسته بندی می شوند. در ادامه سایر اجزا را به شما معرفی میکنیم.

5-چراغ دندانپزشکی: این ابزار کاربردی که بر روی دستگاه تعبیه شده است نور لازم را برای انجام کار فراهم می نماید و دید کافی را برای دندانپزشک فراهم می نماید.

6-کراشوار: این قسمت مانند یک روشویی کوچ است که نزدیک  به بیمار تعبیه شده تا بیمار به راحتی بتواند در صورت نیاز آب دهان خود را تخلیه کند گودی آن باید زیاد باشد تا مبادا در زمان تخلیه آب دهان به قسمت های دیگر ریخته شود و آلودگی در محیط ایجاد نماید و جنس آن هم باید به گونه ای باشد تا به مرور زمان رنگ آن تغییر نکند.

7- لیوان پر کن : از نام آن مشخص است که چه کاری را انجام می دهد.

8- ساکشن: این قسمت از یونیت دندانپزشکی وظیفه مکندگی بزاق جمع شده در دهان بیمار را دارد تا دندانپزشک بتواند دید کافی داشته باشد. ساکشن در دو مدل بزاق کش و ساکشن مرکزی وجود دارد. بزاق کش مکندگی زیادی ندارد و فقط بزاق دهان را میکشد ولی اگر خون و یا چرک در دهان بیمار باشد توسط ساکشن مرکزی کشیده می شود

9-  صندلی دندانپزشکی: یکی از مهمترین اجزای یونیت است که باید قابلیت تنظیم شدن را داشته باشد در حالت ایده ال صندلی باید قابلیت تغییر ارتفاع و پشتی , زوایه زیر سر بیمار,  پشتی و پایی را داشته باشد. نیروی لازم برای انجام این تغییرات در یونیت توسط کمپرسور انجام می پذیرد.

10- کمپرسور : همانطور که در قسمت بالا گفته شد تمامی حرکاتی که بر روی یونیت انجام می شود کار کمپرسور است . کمپرسوری که مورد استفاده قرار میگیرد باید oil free باشند  یعنی هوایی که تولید می کنند باید عاری از هرگونه روغن باشد تا موجب میکروبی شدن فضا نشود.نکته مهم دیگر وجود درایر بر روی کمپرسورهایی است که از انها در مناطق مرطوب استفاده می شود.زیرا رطوبت موجود در هوا خود باعث ایجاد فضایی میکروبی می شود و درایر این رطوبت را به طور کامل از بین می برد و هوایی خشک را وارد دستگاه میکند.

در این مقاله سعی کردیم به طور خلاصه قسمت های مختلف یونیت را به شما عزیزان معرفی کنیم. در قسمت  محصولات می توانید برندهای مختلف یونیت دندانپزشکی را مشاهده نمایید.