تست اتوکلاو دندانپزشکی

همانطورکه می دانید اتوکلاو دندانپزشکی دستگاهی است که برای استریل کردن تجهیزات دندانپزشکی توسط گرمای مرطوب مورد استفاده قرار میگیرد.این دستگاه تمام میکروب های مقاوم به مواد شوینده و آب جوش را از بین میبرد و با وجود آن دیگر نگرانی از جهت باقی ماندن میکروب ها برروی تجهیزات وجود ندارد.

با توجه به اینکه اتوکلاو تمامی میکروب ها را از سطوح تجهیزات پاک می کند ولی بازهم باید هر چند وقت یکبار تست شوند تا دندانپزشک از درستی عملکرد دستگاه اطمینان صد درصد پیدا کند.به هر حال هر وسیله بعد از چند بار استفاده نیاز به چک شدن دارد تا  درصورت نیاز سرویس شوند وعملکرد خوب و صد درصدی از خود داشته باشد .در کارخانه در زمان تولید تست های در مرحله ارزیابی بر روی دستگاه انجام می شود و یکسری تست دیگر که در مطب در دسترس دندانپزشک هست که میزان نفوذ بخار آب را اندازه می گیردکه به این نوع تست ها فیزیکی گفته می شود.

 

تست شیمیایی نوع دیگر است که در این روش به وسیله نوارهایی که در بازار می توان انها را تهیه کرد می توان به این مساله پی برد که ایا دستگاه شرایط لازم را برای استریل کردن تجهیزات را دارد یا خیر. در این روش تست هر سه پارامتر دما، زمان و فشار بخار آب چک می شود و روشی بسیار مطمئن می باشد. روش دیگرتست بیولوژیک است.

حال این سوال به وجود می اید که چه زمانی باید این تست ها بر روی اتوکلاو دندانپزشکی انجام پذیرد؟

تست فیزیکی را هر روز قبل از شروع کار زمانی که داخل دستگاه هیچ وسیله ای وجود ندارد باید انجام داد.

تست شیمیایی نیز در هر سیکل کاری اتوکلاو باید صورت پذیرد.

و تست بیولوژیک نیز در هر هفته فقط یکبار انجام شود

توصیه ما به شما دندانپزشکان عزیز این است که در زمان تست تنها از یک روش استفاده نکنید و برای کسب اطمینان صد در صدی در رابطه با عملکرد دستگاه دو روش شیمیایی و بیولوژیک را باهم انجام دهید. بعد از انجام تست شیمیایی باید مستندات را در جای مشخصی ثبت و نگهداری کنید.

چند نکته مهم دیگر که در رابطه با خرید اتوکلاو دندانپزشکی وجود دارد که توصیه ما به شما این است که حتما به انها توجه نمایید:

حتما در زمان خرید به این نکته توجه کنید که دستگاه خود را از یک شرکت معتبر خریداری کنید  که خدمات پس از فروش خوبی را نیز به شما ارائه می دهند. زیرا شرکت فروشنده موظف است تا سالیانه دستگاه شما را چک کند و گواهینامه کالیبراسیون برای آن صادر کند اگر شرکتی که از آن دستگاه خود را خریداری کردید معتبر نباشد در ارائه این خدمات دچار مشکل خواهید شد و دردسرهای زیادی را نیز در پی دارد فلذا بهتر است از برندهای معروف و شناخته شده ای که در بازار وجود دارند و طی این چند سال امتحان خود را به خوبی پس داده اند خرید کنید.

امیدوارم مطالب ارائه شده مفید واقع قرار گرفته باشد.