شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024 ساعت ×
دندانپزشکی و کرونا ویروس

چگونگی فعالیت دندانپزشکان در بحران کرونا

شناسه : 620 29 مارس 2020 - 14:19 1024 بازدید نویسنده : مرضیه اسماعیلی

چگونگی فعالیت دندانپزشکان در بحران کرونا مطالب مهمی که در این مقاله می خوانیم : برای فعالیت مطب و کلینیک دندانپزشکی به چه نکاتی توجه کنیم ؟ حتما از ماسک N95 و عینک یا شیلد محافظ استفاده کنید از روکش های یک بار مصرف برای کلیه تجهیزات دندانپزشکی استفاده شود تهویه مطبوع مطب را فعال […]

چگونگی فعالیت دندانپزشکان در بحران کرونا
پ
پ

چگونگی فعالیت دندانپزشکان در بحران کرونا

مطالب مهمی که در این مقاله می خوانیم :

با توجه به وضعیت بحرانی کشور از ویروس کرونا این سئوال برای دندانپزشکان به وجود امده است که ادامه فعالیت در این وضعیت چقدر جدی و خطرناک است؟

 

برای فعالیت مطب و کلینیک دندانپزشکی به چه نکاتی توجه کنیم ؟

از نظر ایمنی برای بیمار و دندانپزشک صلاح بر این است که فعلا دندانپزشکان فعالیت خود را متوقف کنند ولی این سوال به وجود می اید که تا کی باید این روند ادامه پیدا کند؟ و با وجود بیماران اورژانسی امکان تعطیلی صد درصد مطب های دندانپزشکی وجود ندارد در ادامه این مقاله قصد داریم تا مواردی را عنوان کنیم که اگر دندانپزشکی به هر دلیل مجبور به  ادامه کار باشد با رعایت این نکات میزان خطر را برای خود و بیمارش به حداقل میزان ممکن برساند:

  • مهمترین نکته استریل تجهیزات دندانپزشکی است که در ادامه به چگونگی و نحوه انجام آن خواهیم پرداخت
  • زمانی که بیمار برای انجام کار درمانی به مطب شما مراجعه می کند قبل از انجام هر کاری اطلاعات دقیق راجع به وجود علائم بیماری کرونا از خود فرد به دست اورید و سپس با اندازه گیری دمای بدن بیمار از نرمال بودن آن اطمینان حاصل نمایید.این کارها از اقدامات اولیه است که حتما انجام آن را جدی بگیرید.
  • بعد از بررسی موارد بالا و اطمینان از مناسب بودن دمای بدن بیمار قبل از شروع کار دهان بیمار را با دهان شویه کلرهگزیدین شستشو دهید تا داخل دهان با این ماده کاملا ضدعفونی شود. آن هم به دلیل ماهیت پنهان این ویروس است که ممکن است بیمار تب نداشته باشد ولی ناقل این ویروس باشد واین ویروس به طور پنهان در بدن فرد وجود داشته باشد و هیچ علائمی از خود نشان ندهد در این مرحله هم امکان انتقال این ویروس وجود دارد فلذا انجام مراحل بعد از گرفتن دمای بدن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

حتما از ماسک N95 و عینک یا شیلد محافظ استفاده کنید

خود دندانپزشک و دستیارش حتما باید از ماسک N95 ، دستکش های با کیفیت یکبار مصرف وعینک محافظ و شیلد باهم استفاده کنند قابل توجه است که این تجهیزات مورد استفاده باید کیفیت خوب و مطلوبی داشته باشند تا امکان انتقال ویروس از آنها وجود نداشته باشد. از طرفی برای بیمار هم باید از گان و کلاه و شلوار یکبار مصرف استفاده شود و بعد از اتمام کار همه انها دور انداخته شود.

 

یونیت دندانپزشکی و کارایی ان در مطب

تجهیزات دندانپزشکی مورد استفاده باید کاملا استریل و ضدعفونی شوند و دندانپزشک برای هر بیمار به طور مجزا از توربین دندانپزشکی و آنگلی که به طور کامل توسط اتوکلاو دندانپزشکی استریل شده است استفاده نماید. البته رعایت این نکته در شرایط عادی هم مهم و ضروی است و دندانپزشک باید به آن توجه ویژه داشته باشد. سایر تجهزات مانند سرنگ بی حسی که تزریق می شوند و آچار توربین هم باید کاملا ضدعفونی و استریل شوند و دندانپزشک نباید تنها به اسپری کردن سطحی ماده ضدعفونی کننده دکانس اکتفا کرد

  • توجه به این نکته مهم است که فایل ها و فرزهایی که به طور کامل استریل می کنید و بر روی تبلت یونیت دندانپزشکی قرار می دهید به دلیل اینکه روباز هستند امکان آلودگی مجدد آن وجود دارد .

زمانی که دندانپزشک در حال کار با توربین دندانپزشکی است دستیار دندانپزشک باید با یک ساکشن قوی با سری مخصوص ذرات آبی را که پخش می شود مکش نماید ومانع از پخش آن به اطراف شود.

زمانی که کار درمانی بیمار به پایان میرسد دندانپزشک باید محیط را برای بیمار بعدی کاملا استریل نماید از جمله کارهایی که باید انجام شود:

فروشگاه اتوکلاو دندانپزشکی در کام طب

برای مشاهده کاملترین مجموعه اتوکلاو دندانپزشکی موجود در بازار ایران کلیک کنید

از روکش های یک بار مصرف برای کلیه تجهیزات دندانپزشکی استفاده شود

روکش های پلاستیک در قسمت هایی مانند صفحه کلید یونیت، روکش صندلی و پشت سری ،شیلنگ ساکشن باید به طور کامل عوض شود و دستیار دندانپزشک تمامی قسمت های یونیت مانند کراشوار و صندلی و چراغ و سایر قسمت ها را به طور کامل با مواد ضدعفونی کننده مناسب استریل کند.سایر سطوح در اتاق نیز باید به طور کامل استریل شوند مانند کابینت ها و دستگیره ها و حتی کف اتاق و وسایل کوچکتر دیگر مانند موبایل و خودکارو کلیشه های رادیوگرافی و در واقع هر سطح صافی که در اتاق وجود دارد.انجام این کار شاید زمان بر و خسته کننده به نظر برسد ولی در برابر سلامت دکتر و دستیار و بیمار ارزش زیادی دارد و باید همه این کارها بعد از رفتن هر بیمار انجام شود.

تهویه مطبوع مطب را فعال نگه دارید

اتاق مطب باید تهویه مناسب و مطلوبی داشته باشد مخصوصا برای کلینیک هایی که چند دندانپزشک به طور همزمان مشغول به کار هستند این مکان های تجمعی امکان انتقال ویروس را زیاد میکند بنابراین دستگاه تهویه باید دائم هوای اتاق را عوض کند.

رعایت همه نکات بالا شاید زمانبر باشد ولی انجام آنها کاملا ضروری است و اگر امکان رعایت این موارد را در مطب دارید به فعالیت خود ادامه دهید و گرنه بهتر است تا مدتی مطب را تعطیل کند تا این بحران برطرف شود و روال کار به حالت عادی برگردد.

بنر تبلیغات کام طب بالا

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در کام طب مگ منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • اطلاعات ایمیل شما به هیچ عنوان منتشر نخواهد شد.