چهارشنبه, ۲۹ فروردین , ۱۴۰۳ Wednesday, 17 April , 2024 ساعت ×
اهمیت چراغ یونیت دندانپزشکی

تاثیر نور چراغ یونیت دندانپزشکی بر عملکرد دندانپزشک

شناسه : 897 17 آوریل 2020 - 20:02 1580 بازدید نویسنده : علی بهمنی

تاثیر نور چراغ یونیت دندانپزشکی بر عملکرد دندانپزشک مطالب مهمی که در این مقاله می خوانیم : نحوه تابش نور :روشنایی گسترده یا متمرکز ایجاد نور متمرکز سایه های ایجاد شده و نحوه از بین بردن انها نحوه تنظیم نور برای ایجاد گستره دید بهتر میزان نوری که در اتاق یک دندانپزشک وجود دارد تاثیر […]

تاثیر نور چراغ یونیت دندانپزشکی بر عملکرد دندانپزشک
پ
پ

تاثیر نور چراغ یونیت دندانپزشکی بر عملکرد دندانپزشک

مطالب مهمی که در این مقاله می خوانیم :

میزان نوری که در اتاق یک دندانپزشک وجود دارد تاثیر مستقیمی بر روری عملکردش می گذارد.نور مناسب گسترده دید بهتری را در حین کار برروی بیمار ایجاد می کند و مانع از خستگی چشمان دندانپزشک می شود. از اینرو امروزه دندانپزشکان از لوپ هایی با چراغ های LED  در اتاق کار خود استفاده میکنند و در کنار این لوپ ها نیاز است تا از نور اضافی نیز استفاده شود .حال این سوال به وجود می اید که چه میزان نور لازم ست تا دندانپزشک دید کافی داشته باشد؟ در ادامه مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت.

کارشناسان نور دندانپزشکی میزانی که باید در اتاق یک دندانپزشک نور باشد تا دید کافی برایش ایجاد شود را چیزی بین۱۰ هزار تا ۱۶۰ هزار لوکس می دانند .این میزان برای دفتر کار معمول عددی کمتر است و بالا بودن این عدد در مطب دندانپزشک دلایل مختلفی از جمله جلوگیری از خستگی چشم در حین کار.۲- نشان  دادن رنک بهینه برای تشخیص دقیق است.

نحوه تابش نور :روشنایی گسترده یا متمرکز

نور متمرکز اغلب پرتوی باریک را ایجاد می کند برای روشن کردن قسمت مشخصی از دهان بیمار که مورد هدف دندانپزشک است البته این نور باریک سایه وکنتراستی را بر روی قسمت های کناری ایجاد می کند و نورهای گسترده این سایه و کنتراست را ازبین می برند و گستره دید بهتری را ارئه می دهند ولی باید به دقت تنظیم شوند تا قسمت های سخت را برای دندانپزشک قابل مشاهده نمایند.

چراغ هایی که بر روی یونیت دندانپزشکی نصب می شود باید نوری استاندارد را ایجاد کنند تا دندانپزشک در حین کار مشرف به تمام نواحی داخل دهان بیمار باشد از این رو نوری که توسط چراغ های یونیت تولید می شود مانند چراغ های استادیوم از ۸ جهت تابیده می شود تا اگر یک یا دوجهت از نورها پوشیده شود یا چیزی بر سراهش قرار بگیرد از جای دیگر نوری بتابد و این نوع تابش باعث می شود تا تمام حفره های داخل دهان بیمار به راحتی قابل مشاهده باشند و دندانپزشک بتواند با دقت کار درمانی را بر روی قسمت اسیب دیده انجام دهد.

فروشگاه یونیت دندانپزشکی

مشاهده محصولات یونیت دندانپزشکی

ایجاد نور متمرکز

هندپیس جراحی دستگاهی است که نور را به صورت متمرکز بر قسمتی که دندانپزشک  روی ان کار می کند می تاباند و بدین وسیله قسمت مورد نظر روشنایی بیشتری پیدا می کند.هدلایت ها نیز مانند هندپیس نور متمرکز و نقطه ای را ایجاد می کنند و در اصل همان قسمتی را که دندانپزشک می خواهد روشن می کند .

سایه های ایجاد شده و نحوه از بین بردن انها

زمانی که دندانپزشک در حین کار از هدلایت ها استفاده می کند ابزارها و دست خود دندانپزشک سایه ای را ایحجاد می کند که دید دندانپزشک به قسمت مورد نظر را کم می کند از اینرو دندانپزشک برای اینکه سایه را از بین ببرد مجبور می شود تا کمی سر خودش را خم کند و اینکار موجب می شود تا بعد از مدتی دچار خستگی در ناحیه گردن و چشم بشود از این رو استفاده از چراغ هندپیس دراین مواقع لازم و ضروری است و باعث از بین رفتن این مشکل می شود.

علاوه بر اهمیت میزان این نور طبیعی بودن ان هم مهم است یعنی نوری که تابیده می شود باید به گونه ای باشد تا بازتاب رنگ اشیاء را تغییر ندهد و به همان میزان طبیعی رنگ را نشان بدهد از این رو CRI نور ایجاد شده باید رقم بالایی باشد تا این هدف محقق شود و دندانپزشک بتواند رنگ ها را به صورت طبیعی مشاهده نماید.

لایت یونیت دندانپزشکی

نحوه تنظیم نور برای ایجاد گستره دید بهتر

برای اینکه دندانپزشک در حین کار نور کافی داشته باشد باید نور هدلایت و یونیت را با هم تنظیم نماید. در زیر مراحل انجام این کار را توضیح می دهیم:

۱- درابتدای امر نور یونیت و هدلایت را باهم خاموش نمایید

۲- نور هدلایت را در ابتدای کار روشن کنید و انرا با دقت تنظیم نمایید و در نهایت میزان این نور را کاهش دهید

۳- در مرحله بعد نور یونیت دندانپزشکی را روشن نمایید و انرا در بالای حفره دهان بیمار تنظیم نمایید در فاصله ی ۷۰ سانتی متری و به این نکته نیز توجه داشته باشید که نور هدلایت بیشتر از نور یونیت باشد

در نهایت بهتر است از منبع نور دیگر در جای دیگر هم استفاده کنید تا به وسیله ان سایه های ایجاد شده در داخل دهان بیمار را ازبین ببرد  و دیدی صد در صدی را برای دندانپزشک ایجاد نماید.

بنر تبلیغات کام طب بالا

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در کام طب مگ منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • اطلاعات ایمیل شما به هیچ عنوان منتشر نخواهد شد.